Harry en Elly in Panama

9. Togo B&B – Panama Kanaal (Miraflores Locks)

9. Togo B&B – Panama Kanaal (Miraflores Locks)

De lange laatste rit hebben we vandaag gereden, het viel mee, we hebben er inderdaad 5 uur over gedaan. Weer moesten we door een controle post, Harry zijn paspoort en rijbewijs laten zien, ik hoefde helemaal niets te laten zien. De politie is hier behoorlijk actief, ze staan met hun speeltje achter elke boom lijkt wel, en dat speeltje is een laser, dus ze lazeren je snelheid en wordt dan staande gehouden als je te snel rijdt. Kenteken platen zitten bij de meeste auto’s alleen maar aan de achterkant, heel raar. Maar wij zijn slim en rijden achter een Panamees aan en houden zijn snelheid aan, als hij te snel gaat word hij staande gehouden en wij mogen door rijden, is al een paar keer gebeurt hihihi.

We zijn in totaal een keer of 4 gecontroleerd door de politie, maar ze zijn erg vriendelijk of beginnen zelfs te lachen als Harry met zijn roze rijbewijs al uit het raam hangt, tja na een tijdje ga je leren hoe het werkt.

De grote en enige “snelweg” heet de PanAmericana, waar je (bijna) nooit harder mag rijden dan 80. Aan de snelweg, ja, er echt aan, staan allerlei huisjes, nog geen 7 meter van de weg af, en nee nergens geluidswallen, daar doen ze hier niet aan. Je ziet mensen oversteken op de snelweg, vrouwen met kinderen in hun armen, echt bizar, of zelfs fietsen op de vluchtstrook, alles kan.

Openbaar vervoer is hier heel goed geregeld, overal zie je van die bushokjes op de vreemdste plekken, ja ook langs de snelweg. Die bushokjes worden ook gebruikt als ontmoetings plek, een verkoop plek, ze verkopen er bananen, ananassen en kokosnoten.

In ieder dorpje is ook een school, echt niet normaal hoeveel scholen je hier ziet, en dan moet de snelheid ook gelijk naar 40 km, en doe het maar want 9 van de 10 x zit er een politie bureau naast met hun lazertjes. Je ziet ook heel veel mannen ter paard, echt leuk om te zien en bijna iedere man, zeker in de dorpen lopen met een flink zwaard/hakmes. Je ziet ook langs de weg in de bloed hitte die mannen met zo’n zwaard het gras maaien, wat een werk, maar soms hebben ze ook een grasmaaier op benzine om hun nek hangen, die hebben het luxer.

Krabben en schorpioenen zie je hier ook lopen, net nog een onder de tafel dus als je je schoenen uit heb en ze staan buiten, echt even kijken of er geen een in zit, anders wordt je gebeten in je tenen, krabben zie je ook heel veel op het strand, op het moment dat je er aan komt kruipen ze snel onder het zand, en ze zijn heel snel, brrrr vind het altijd enge beesten, die ik wel leuk vind zijn de gekko’s, die heb ik graag in de slaapkamer, die eten alle muggen op, alleen ze maken wel een geluid en dat klinkt als “gekko” daarom worden ze zo ook genoemd. Wat ons wel is tegen gevallen zijn andere dieren, die we zo veel in Costa Rica gezien hebben, zo als de luiaard, white face apen en de brul apen, die hebben we niet gezien helaas.

Verders vind ik Panama er iets ruiger uitzien, Costa Rica vindt ik groener, maar dat kan ook komen omdat ze hier ruim 5 maanden geen regen hebben gehad. Het is nu regen tijd, en dat houdt in dat het eind van de dag kan gaan regenen en vaak is dat dan ook gelijk voor een langere tijd, de eerste paar dagen hebben we eind van de dag en s’nachts regen gehad en vandaag een klein beetje, maar dat is zo heerlijk, de temperatuur zakt dan een beetje en vanuit je hangmat is het heerlijk.

Maar goed ik dwaal af, we zijn dus aangekomen bij onze laatste B&B, “Togo” het is echte een super mooi plekje, ruime kamer met airco, aan het strand, vanmiddag al even wezen kijken bij het strand, heerlijk buiten zitje, uitzicht over de tuin waar de mango’s uit de bomen vallen, die zijn duidelijk rijp, dus oppassen met lopen in de tuin, en met twee hangmatten waar we al mooi gebruik van gemaakt hebben, Harry lag heerlijk te snurken.

Morgen gaan we nog de Miraflores Locks bekijken, oftewel het Panama kanaal, en Panamese tijd moeten we om 15 uur de auto inleveren. We vliegen om 19.10 uur, met KL 0758, een nacht vlucht dus. Ingecheckt zijn we al, dus we moeten er aan geloven dat deze reis bijna voorbij is.

We willen iedereen bedanken voor de leuke reacties die we hebben mogen ontvangen.

Reis bloggen is eigenlijk jaren geleden ontstaan, toendertijd mijn moeder altijd op ons huis paste en moeders graag op de hoogte wilde blijven van onze reizen, bedachten we een blog bij te houden in plaats van bellen, en dat houden we maar in ere.

Gracias por leerme, para el próximo viaje.

Tongue Out

Harry y Elly.

Roy

Volgende keer even een close-up van Harry als hij ligt te snurken, haha. Geniet nog de laatste uurtjes.

Wat moet ik nu de komende ochtenden lezen? Goeie terugreis.

Nelly

Ik heb zeer genoten van jullie verhalen ! Xx

Yvonne en Herman

Klinkt weer goed allemaal, jammer dat het bijna over is, maar geniet van de laatste uren, alvast fijne reis terug XXX

Cynthia

Geniet er van die laatste dagen! xxx

Walter en Anja

Fijn dat het weer genieten was :-) en al aan het bedenken wat jullie volgend avonduur word? Veilige terug reis ????????

Rodin

Leuk!! Jammer dat het voorbij is

Edith

Ben zelf net terug van een vakantie met Jasmijn, dus alle verhalen achter elkaar gelezen. Wat een avontuur en je laat ons een inkijkje nemen in het tropische leven in Panama. Geweldig!!!

Goede reis terug en tot gauw. XXX

Marieke Simon

Hallo, Ik wil even zeggen dat ik jullie blog super leuk vind!! Wij gaan ik de meivakantie naar Panama toe en we hebben er super veel zin in❤️

Elly

Dank je wel, en veel plezier !!