Harry en Elly in Panama

2.1 Mamallena Eco Lodge

2.1 Mamallena Eco Lodge

Het avond eten was oké, ook niet iets om over naar huis schrijven :} maar om hier in de donker te gaan rijden naar een restaurant, op een onverlichte kronkelweg van ruim 20 kilometer is ook geen optie, heuvel (berg) op en af. En ach het kost $7.50 dollar. Om 20.20 uur hielden we het niet meer, slaap overviel ons, vanochtend tuurlijk super vroeg wakker, 5.40 uur, maar dat maakt niet uit, zo werkt het hier, de Panamezen zijn ook vroeg wakker en met de kip op stok !!! Dus lekker aan de koffie, tuurlijk met de meegenomen water koker (Nescafé)

Na het pannenkoeken ontbijt, daarna toch maar eieren met toast genomen ;} zijn we het terrein een beetje gaan verkennen, we zitten hier aan een riviertje die gisteren toch wel aardig overliep na al die regen. Tuurlijk super koud dat water, maar er toch doorheen, voeten bevroren bijna, deed best zeer, gingen helemaal in de kramp.

Op het toilet gaat het hier ook wat anders, je mag je afgeveegde toilet papier niet in het toilet storten maar moet je apart in een bakje doen, niet doortrekken, dat redt het riool niet, ja klinkt heel vies, maar valt best mee, je zou denken dat het er dan gelijk krioelt van het ongedierte maar het tegendeel, raar.

Nog wat foto’s genomen bij het Yoga gedeelte, en toen gereden naar een Laguna, groot meer hier half uurtje vandaag, was erg mooi maar het water trok ons niet helemaal, was een beetje groen, wel jammer. Daar aan de koffie gezeten, echt heel vriendelijke mensen. Die mevrouw probeerde wat Engels te kletsen en ik wat Spaans. Toen ik vroeg of ik er mocht roken, mocht het gelijk, anders niet hoor, was eigenlijk verboden, hihi dus ik zat weer goed met mijn hakkie takkie Spaans.

Toen naar de kust gereden om te kijken of we op het strand konden komen, maar alle strand gedeeltes waren voor hotels of voor golf banen hotels resorts, helaas, maar morgen zitten we wel aan het strand met ons hotel.

Bij Subways onze lunch gedaan, ja die zie hier ook, zo ook McDonalds, KFC enzovoorts, tis hier meer Amerikaans dan in Costa Rica, ook al zag je dat daar ook wel.

Toen naar El Valle gereden, een dorpje, door de bergen pffff dat was heftig, super steile paden, vond het best wel eng, in het dorpje wat rond gelopen en wat gewinkeld.

Nu zitten we weer in het restaurant annex ontmoetings plek, waar we straks weer mee eten voor weinig, Harry weer aan de vis en ik vegetarisch, pasta met pesto had die man het over, we gaan het meemaken.

Vanavond zullen we weer vroeg gaan slapen, en morgen weer een reis dag naar ons volgend hotel, Hotel Hibiscus Garden, http://www.hibiscusgarden.com/ Ongeveer 4 uur rijden, maar wij doen er wel langer over, wij stoppen overal als er iets te zien is. Dus morgen zal een nieuw verhaal schrijven, maar voor nu.

Buenas tardes xxx

2. Mamallena Eco Lodge

2) Mamallena eco Lodge

We hebben vanochtend een heerlijk ontbijt gekregen bij Balboa B&B, lekker brood met kaas allerlei soorten fruit, muesli met yoghurt en honing, heerlijk gekookt eitjes, en tuurlijk jus de orange en koffie. Dus de dag begon goed.

Marijke bood ons aan om ons naar de afhaal plek van de huur auto te brengen dus dat was ook top, ze moest toch de kinderen naar school brengen. Aangekomen bij Thrifty, waar wij de auto huren, hadden ze geen navigatie meer, pfffffffff hoe moeten we dat gaan doen, echt zonder is het bijna niet te doen, die man gaf ons een tip om een simkaart te kopen om google maps te gebruiken als navigatie, zo gezegd zo gedaan, en het gaat goed, dat scheelt een hoop dollars pfffffffffffff, de huur van de navigatie was bijna 200 dollar en de simkaart en de kaart voor de data kwam op 13 dollar, dat scheelt nogal. Dat word wel een blijvertje denk ik.

Toen gaan rijden op de PanAmericana Highway, de enige snelweg die hier is, dat is goed te doen hoor, maar iedereen haalt links en rechts in, dat is even wennen. Over de brug bij het Panama Kanaal gereden, daar zijn we niet gestopt, dat gaan we bekijken op onze laatste reisdag. Onderweg lekker gelunched bij een Fonda, eettentje langs de weg, heerlijk kip met spaghetti gegeten, Harry weer iets onduidelijks, maar smaakte hem goed.

Er moest natuurlijk ook nog boodschappen ingeslagen worden dus wij een supermarkt in en allerlei lekkers gehaald, Rum, Cola, Bier, Chips, Muffins etc, toen we betaalde met een biljet van 100 dollar, kwam de bedrijfsleider erbij, moest Harry zijn paspoort nummer achter laten in verband met valse biljetten, dus even snel de winkel in ging dus ook niet. Grote biljetten zijn moeilijk te wisselen hier. En pinda’s zijn hier echt niet te betalen, Ă©Ă©n zakje pinda’s zijn duurder dan een 6pack bier. (gat in de markt !!) Langs de kust richting ons nieuwe plekje gereden, op een gegeven moment moesten we van de grote weg af en via binnen wegen verder rijden, nou dat was heftig, berg op, berg af met overal gaten in de weg, was wel avontuurlijk en dat kilometers lang. Onderweg nog gestopt om mooie foto’s te maken.

Maar super mooi Eco plekje waar we terecht zijn gekomen. Onderweg had het wel iets geregend maar viel op zich mee, toen we aankwamen leek het wel een modderpoel, schijnt hele heftige regen zijn geweest. Eenmaal op de kamer, zonder ramen, ik bedoel zonder glas, alles waait heerlijk door, begon het heel heftig te onweren, brrrrr echt keiharde klappen en nu een paar uur later is nog heftig, het blijft hier rond dwarrelen, om de bergen heen. Die onweers klappen zijn echt heftig.

Straks eten we hier (avond eten) je kan kiezen tussen vegetarisch of vis, nou dan weten jullie wel waar ik voor kies en waar Harry voor kiest hahaha. Straks gaan we even uitzoeken wat we morgen gaan doen, dit vandaag was een reisdag en morgen een doe-dag. Nu zitten we lekker in het restaurant annex ontmoetings plek waar goede Wi-Fi is, dat dan weer wel. Restaurant annex bar en tuurlijk in de buitenlucht. De eigenaar komt uit Welsch en is een verwoed peper planter, echt mooi om te zien al die stekkies, eens kijken of ik er een paar mee kan smokkelen.(geintje)

Het ontbijt wat ze hier aanbieden zijn pannenkoeken, zoveel als je maar wilt, we gaan het meemaken, maar daar horen jullie morgen weer meer over. Oh ja, morgen ochtend bij de ochtend gloren kunnen we mee doen met Yoga, mmmmmmmmmmmmm nee doe maar niet
..misschien dat Harry nog mee gaat doen, nou dat ga ik wel filmen natuurlijk. De regen word nu iets minder en je hoor gelijk de cicaden ratelen, dat zijn een soort krekels die een heel apart geluid maken en echt kei hard. Gekko’s hebben we al genoeg gehoord, maar die horen we graag, die eten alle muggen op.

Zo we gaan zo aan tafel, morgen maar weer meer.

Harry en Elly Deliciosa tormenta

1.Balboa Heights B&B Panama City.

1) Balboa Heights B&B Panama City.

We zijn aangekomen en alles is goed gegaan. Het vliegen ging lekker snel, we kwamen ruim een half uur eerder aan dan verwacht. Heb niet veel geslapen in het vliegtuig helaas, ik denk 2 x 1.5 uur dus dat is niet veel.

KLM op zich was natuurlijk weer super. Wel een tijdje flinke turbulentie gehad, recht boven Bermuda !! Is het dan toch waar van de, Bermuda’s driehoek? Wij zijn er gelukkig niet in beland.

Aangekomen op het vliegveld Tocumen, bij de douane moet je een heel papier moeten invullen wat je komt doen en wie je bent, oog-scan gemaakt en vinger afdrukken genomen, maar we mochten het land in.

Op het vliegveld stond Roger onze taxi chauffeur al te wachten die ons netjes naar het Bed & Breakfast bracht. Daar stond de eigenaresse (Hollandse) en haar 3 blonde dochters ons al op te wachten, super blij met de kaas en anijshagelslag die we hadden meegenomen. Ruime kamer met groot bed met klamboe, alles in koloniale style, eenvoudig maar prima te doen.

Na een heerlijke douche lekker buiten gezeten met een Panamees biertje. Maar dan komt de vermoeidheid toch en ga je slapen, het was hier nog geen 9 uur in de avond, vandaar dat ik nu om 4 uur in de ochtend klaar wakker bent.

Straks om 7 uur komt het ontbijt en daarna gaan we onze auto ophalen en aan onze autorit beginnen.

We hebben een navigatie systeem bij de auto gehuurd maar navigeren gaat hier iets anders dan bij ons, straatnamen komt hier bijna niet voor dus, ook niet in de navigatie, je rijdt op coördinaten of herkennings punten, en van het aankomend hotel, is niet zoveel bekend, dus we zijn benieuwd, maar daar morgen meer over.

Ga nu ff lekker aan de koffie, jaja eigen waterkoker bij me










Het is bijna zover !!

Lieve medereizigers,

Het is bijna zover, nog 1 nachtje en gaan we aan onze reis beginnen, voor ons ook spannend want Panama is voor ons ook nieuw, het lijkt wel veel op Costa Rica lees ik op internet. Koffers staan klaar, hopelijk niets vergeten, zoals een paar jaar geleden, ja ja mijn ondergoed :}

Zondag 5 juni 2016 (morgen) vliegen we om 13.00 uur met KL 757 (KLM) voor diegene die ons willen volgen via Flightaware. http://nl.flightaware.com/ De vlucht duurt 11 uur. Slaappil zit in de tas !!! Alle vaccinaties hebben we ook gehad, we zijn er klaar voor !!!

Nederlandse tijd komen wij om middernacht aan, en zullen worden opgehaald door een taxi chauffeur die door het eerste hotel voor ons is geregeld, voor een leuk prijsje. (Marijke) Balboa Heights. http://thebalboaheights.com/

Natuurlijk heb ik kaas voor haar (Marijke) bij me en voor haar kinderen anijshagelslag, vinden ze heerlijk.

Wij zullen daar 1 nacht verblijven en de andere ochtend om 9.00 uur Panamese tijd (7 uur vroeger), onze auto (Dikke vette RAV) op gaan halen bij een lokaal vliegveld, niet het grote vliegveld waar we zijn aangekomen. In de volksmond heet het Albrook airport, maar officieel heet het ‘Marcos a Gelabert” airport.

Dan begint onze reis pas echt, ik zal maandag avond (Panamese tijd) mijn eerste verhaal vanuit Panama schrijven, over de vlucht, ophalen van vliegveld etc.
hoe alles is gegaan. Ik heb ook mijn film camera bij me, dus zal ongetwijfeld wel weer een Panamese film avond komen als we terug zijn ;}

Neef Nick Visser zal op de poezen (DJ & Vinyl) gaan passen, de plantjes water geven en de post verzorgen, erg lekker dat er iemand in ons huis zit.

Vanmiddag hebben we ons laten sprayen bij Sunday’s op het Haarlemmerplein in Amsterdam, zodat we niet zo wit zijn als we aankomen ;} http://www.sundays.nl/zonadvies/spray-tanning-ispray-instant-party-spraytan en we hadden mazzel, 50% korting, kijk daar houden we van !!!

Panama, 1 noche y aquĂ­ llegamos !!!

Eten en drinken in Panama

Eten en drinken Panama

Panama heeft een internationale keuken. Er zijn Italiaanse, Chinese, Mexicaanse, Arabische en Indiaanse restaurants. Het eten in de indiaanse restaurants is pittig en soms echt heet, zeker als je daar ‘picante de la casa’ bestelt. Panama is minder een bonenland dan de andere Midden-Amerikaanse landen. In plaats van bonen zie je tijdens je reisvaker de Caribische bakbananen.



Gerechten in Panama
Veel maaltijden in Panama zijn gekruid met koriander (cilantro) of het daaraan verwante, maar sterkere culantro. Het meest voorkomende vlees in de maaltijd is kip. In Bocas del Toro aan de Caribische Zee is het eten echt Caribisch; zo is er in bijna elke maaltijd kokos verwerkt. Speciale gerechten zijn: ceviche, rauwe vis in gekruide citroensaus en arroz con pollo, waarbij de rijst gemengd is met fijngehakte groenten


Drinken in Panama
Typische drankjes in Panama zijn arroz con piña, een drank gemaakt van rijst en ananas, en chicheme, een drankje van graan dat smaakt als havermoutepap. Leidingwater is in Panama niet geschikt voor consumptie. Mineraalwater is in Panama overal te koop. Verse vruchtensappen (jugos naturales) zijn overal verkrijgbaar.
Er zijn diverse Panamese biermerken. Kenners vinden meestal Balbao de beste. De nationale sterke drank is seco, een scherpe witte rum. Op het platteland is seco con leche (seco met melk) populair.

Auto rijden in Panama (Engels)

Driving in Panama

Driving in Panama can be challenging for the newcomer. Understanding a few of the basics can make the transistion a little easier. Most of the driving rules and laws in Panama are very similar to those in the US. Drivers drive on the right side of the road, the traffic signals and most of the signs are identical and standard, so you won’t be in for many surprises in that respect.



But to the untrained eye and the inexperienced, driving in Panama City can appear to be utter chaos. Once you’ve been here for awhile and know what to expect, then eventually you can begin to observe patterns, and even predict and expect the actions of other drivers in traffic.


One of the biggest differences in driving here is the use of the horn. Your car was built with one, and what better way to communicate with you fellow motorists than through beeps, honks, and repeated blasts. If you listen carefully, you can tell the difference in the signals. A quick “tap” on the horn to the guy in front of you when the light turns green means “hey, wake up buddy and move out.” Taxi drivers use the “double-tap,” a quick “beep-beep” as they drive by a prosepctive passenger, and they’re really saying “do you need a ride?” If someone is in front of you and in the process of cutting you off, and you get really ticked, then there’s the “lay-on-the-horn-and blast-it-for-awhile-so-you-know-that-I’m-ticked
” The horn in your car is a vital piece of equipment, much more important than the turn signals, for example.


Another aspect of Panamanian driving is what I call the “magic hand.” The magic hand is used when you want to change lanes, but you need the guy beside or behind you to let you in. So, you roll down your window, and signal a “would you let me in?” Almost always they will let you go, basically because you asked for permission first. Since you were nice enough to ask, then go right ahead. If you had just barged in front of the guy, then you would have gotten the “lay-on-the-horn-and blast-it-for-awhile-so-you-know-that-I’m-ticked
” reply instead of a nice smile and a nod.

You have to understand that there’s a built in “lag-time” when it comes to traffic signals. If you punch it and take off as soon as the light turns green in your favor, don’t be surprised when you get t-boned by a bus at full speed. Everyone runs red lights down here. Green means go, yellow means hurry the hell up, and red means “I can still slip through
” You’ll see seasoned drivers slowly edge into an intersection once they’ve gotten the green light, and they will only go when they are sure that there is no one that’s going to barrel through the intersection at the last second.



Most accidents in the city are fender-benders, minor collisions at low speeds, and most are front to back, meaning that someone hit someone else from behind. If you look closely at the taxis, most of them are banged in from behind. This comes from “trolling” for passengers. A taxi will stop anytime, anywhere, and if you’re lucky they will put on their four-way blinkers when they pull over. If you hit someone from behind, it’s your fault, and the cab drivers know this. They have the right to stop anytime, anywhere, and they use it. So, heads up for that.

Then there’s the busses. In the US, there are laws that require school districts to buy new school busses every few years, mostly for insurance liability purposes. Most of those slightly used but perfectly fine busses are sold overseas or to groups or organizations that have different liability coverage. There are thousands of these ex-US school busses rolling all over Panama City, and they are called Diablo Rojos in Spanish, or Red Devils. The guys who drive these busses almost never own them, and they are just trying to make a living by gathering up the most passengers possible. They jocky for position, fighting between themselves, especially during rush hour, and you’ll see them pull over two or three lanes, just to pass one bus that’s stopped to load people, and fight to get ahead to get the first shot at the next bus stop. Most of that time they are not looking at you or your car.

The best rule of thumb is to just drive very defensively when you are first starting out. Don’t worry about slowing everyone else down, they will just hit you with the “lay-on-the-horn-and blast-it-for-awhile-so-you-know-that-I’m-ticked
” blast, but since you know it’s coming you can just ignore it. The best time to learn to drive in the city for rookies is Sunday morning and afternoon, when the traffic is lightest. You can scoot all over the city in just a couple of minutes, check out different routes and connecting streets, without the pressure of very heavy traffic.

Also, leave yourself additional and extra time to get where you’re going. The whole trick is finding ways to not get stressed out in traffic, and if you’re not in a hurry or rush to get where you’re going, then most of the pressure is off. Chances are, when you get where you want to go you’ll be early anyway (like a good gringo) and end up waiting for whatever Panamanian you were supposed to meet, and they will be late (as usual, like a good Panamanian)

Always be alert for the unexpected. A guy pushing a cart down the middle of the road, pedestrians coming out from between two busses looking to cross the street, animals or other stuff in the road. Pot holes the size of Wisconsin. Stuff like that




Ah, almost forgot about the motorcycles. Here, small little 125cc motorcycles are a standard, and they “white line” all the time, in heavy traffic. They will slide in between all the cars and get to the head of the line. Every now and then you’ll go to change lanes, and at the last second see a motorcycle coming hard through the gap. Then get knocked down and killed all the time, and for the most part would make any stunt driver proud. And, they are all over the place.

Another good trick is to take taxis to new places, if you don’t know exactly where something is, or don’t know if there will be parking. Every time I take a cab across town I learn a new little side street, how one street connects to the other, and ways to avoid traffic jams. Taxi drivers live in this traffic, and they usually know all the tricks. It’s usually worth a buck or two to avoid the stress.

Cool

velocidad maxima =maximum snelheid
mantenga su derecha =blijf rechts rijden
fin de velocidad restringida = einde beperkte snelheid
no hay paso = weg is afgesloten, geen doorgang mogelijk
no adelantar = verboden in te halen
siga con precaucion: rijd voorzichtig
doble via adelante = tegemoetkomend verkeer
no virar a la derecha = verboden rechts afslaan
no virar a la izquierda = verboden links afslaan
no estacionar = verboden te parkeren
alto = halt, stop
ceda el paso = geef voorrang
trabajos en la vĂ­a = wegwerkzaamheden
derrumbes en la vĂ­a = gevaar voor vallende stenen op de weg
despacio = langzaam
desvĂ­o= omweg
curva peligrosa = gevaarlijke bocht

Geschiedenis van Panama

In het gebied van hedendaags Panama waren verscheideneprecolumbiaansebeschavingen, waaronder deCoclé-cultuur.

Manuel Amador Guerrero

Panama was van 1502 tot 1821 een provincie van Spanje, waarna het na een korte onafhankelijkheid opging inGroot-Colombia. Toen de Colombiaanse regering zich verzette tegen de Amerikaanse wens (Ă©n bijhorende eisen) om een doorvaart mogelijk te maken tussen deAtlantische Oceaanen deGrote Oceaanin delandlengtevan Panama, ging de Amerikaanse presidentTheodore Rooseveltin 1903 een Panamese onafhankelijkheidsbeweging steunen. De Amerikaanse vloot maakte het de Colombiaanse troepen onmogelijk om naarPanama-Stadte komen, want de weg over land, door de oerwouden, was vrijwel ontoegankelijk. De "vrijheidsstrijders" konden dus bijna ongehinderd de macht grijpen. Dit wordt wel gezien als een staaltje Amerikaansekanonneerbootpolitiek. Manuel Amador Guerrero werd de eerste president van Panama, hij regeerde van 20 februari 1904 tot 1 oktober 1908.

De bouw van hetPanamakanaal- met Amerikaans kapitaal - kon daarna van start gaan. Het kanaal en de 16 kilometer brede zone eromheen werd in een verdrag "voor eeuwig" tot Amerikaans eigendom verklaard. Panama ontving in ruil eenmalig 10 miljoen dollar en een jaarlijkse vergoeding van 250.000 dollar.

Het land werd geplaagd door politieke instabiliteit en was feitelijk eenvazalstaatvan deVerenigde Staten. Vanaf 1947 wist 'sterke man' en pro-AmerikaansekolonelJosé Remón de macht naar zich toe te halen. Gedurende 10 jaar wist hij met steun van het leger zijn politieke tegenstanders te verslaan. Onder zijn regeertermijnen - in 1952 won hij de presidentsverkiezing - nam decorruptieaf en nam hij stappen de economische basis van het land te verbeteren. Op 2 januari 1955 werd hij vermoord.

In 1968 greep generaalOmar Torrijosde macht, die hij behield tot hij in 1981 bij een vliegtuigongeluk om het leven kwam; de oorzaak van dat ongeluk is nooit opgehelderd. Torrijos was de architect van deTorrijos-Carter Verdragenwaarin de overdracht van het Amerikaanse beheer van de kanaalzone werd geregeld.

Na hem werdManuel Noriegade sterke man, zonder daadwerkelijk president te worden. Hij gedroeg zich als een dictator en werd van betrokkenheid bij de narcoticahandel beschuldigd. De binnenlandse spanningen liepen sterk op en de economische bedrijvigheid zakte in. In december 1989 verklaarde Noriega deVerenigde Statende oorlog. Dit werd niet erg serieus genomen, maar vier dagen later werd een Amerikaanse militair doodgeschoten door de troepen van Noriega. De VS besloot Noriega uit het zadel te stoten tijdensOperation Just Causewaarna de democratie terugkeerde.

Op 31 december 1999 kreeg Panama volledige soevereiniteit over het Panamakanaal.

Panama is het meest zuidelijk gelegen land van Centraal-Amerika. Ten noorden van het land ligt deCaribische Zee, ten zuiden deGrote Oceaanen deGolf van Panama. Voor beide kusten liggen een aantal eilanden, waaronder deSan Blas-eilanden. Op het smalste punt tussen beide zeeën ligt hetPanamakanaal, die nu de beide Amerika's scheidt. Zo ligt het westelijke deel van Panama in Noord-Amerika en het oostelijke deel in Zuid-Amerika. Staatkundig behoort geheel Panama tot Noord-Amerika (Centraal-Amerika). In het westen grenst Panama aanCosta Rica, de grens is 330 kilometer lang en in het oosten deelt het een 225 kilometer lange grens metColombia. De kustlijn is bijna 2.500 kilometer lang.

Landschap

Over de volledige lengte van het land loopt eenbergkam. Dit vormt tevens eencontinentale divide, ten noorden hiervan stromen de rivieren naar deCaraĂŻbische Zeeen ten zuiden naar deGrote Oceaan. In het grensgebied metCosta Ricaligt hetCordillera de Talamancagebergte. Hier ligt ook deVolcĂĄn BarĂș, met 3.474 meter het hoogste punt van het land. Verder naar het oosten worden de bergen lager en verandert de naam inSerranĂ­a de TabasarĂĄ. In dit lagere gedeelte ligt ook hetPanamakanaal. De hele door vulkanen gevormde bergrug tussen Costa Rica en het kanaal wordt ook welCordillera Centralgenoemd. Aan de andere kant van het kanaal worden de bergen weer hoger. De kustgebieden zijn veelal vlak.

Cordillera de Talamanca met in het midden deCerro ChirripĂł.

Rivieren

Het land telt ongeveer 500 rivieren, waarvan er zo’n 300 uitmonden in deGrote Oceaan.Er zijn maar een paar rivieren bevaarbaar zoals deChagres, die grotendeels is opgegaan in hetPanamakanaal, en deTuiro. Deze laatste stroomt in de meest oostelijke provincieDariĂ©n. DeChagrestelt tweedammenen is een belangrijke bron van waterkracht voor het land. DeChepospeelt ook een belangrijke rol in de elektriciteitsvoorziening van het land. Dewaterkrachtcentralein de Bayano dam werd in 1976 in deze rivier aangelegd.

Bevolking

Bevolkingsgroei Panama tussen 1960 en 2010

Ten tijde van de ontdekking van Panama door de Spanjaarden waren er drie grote bevolkingsgroepen, deKuna, GuaymĂ­ en ChocĂł. De Kuna woonden in het midden van het land, de GuaymĂ­ in het westen tegen de grens vanCosta Ricaen de ChocĂł tenslotte aan de grens vanColombiaaan de kust met de Grote Oceaan. Alle drie groepen leefden van de landbouw, er waren gemeenschapelijke gronden die gezamenlijk werden bebouwd. Verder leefden zij van visserij en de jacht.

In 1960 telde Panama ruim 1 miljoen inwoners en in de decennia daarna is dit aantal gestaag gegroeid naar circa 3,5 miljoen in 2010. Hiervan woont ongeveer 75% in de steden, en 25% in de hoofdstadPanama-Stad. De gemiddelde levensverwachting van een Panamees is 75 jaar.

Klimaat

Panama heeft een tropisch, zeer vochtig klimaat, met eendroge periodetussenjanuarienmei. In de regenperiode regent het gemiddeld 20 dagen per maand en de hoeveelheden zijn groot. In Nederland valt gemiddeld zo'n 600 à 700 millimeter neerslag per jaar, maar in Panama ligt het gemiddeld driemaal zo hoog. De temperatuur varieert weinig over de seizoenen en ligt gemiddeld rond de 23°C. In het oosten van het land valt de meeste neerslag en hier zijn uitgebreidetropische bossen.

Weergemiddelden voor Panama-Stad
Maand jan feb mrt apr mei jun jul aug sep okt nov dec Jaar
Gemiddelde temperatuur (°C) 22 22 23 23 24 24 23 24 24 23 23 23 23
Neerslag(mm) 48 25 10 63 239 180 199 216 200 305 268 151 1.904


Welkom op onze Reislog!

Hallo en welkom op onze reislog!

DĂ© plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis.

Vanaf Juni zal je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat?

Meld je dan aan voor onze mailinglijst door je e-mail adres achter te laten (bij profiel) in de rechter kolom.

Wij zien je graag terug op onze reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!

Groetjes,

Harry & Elly